Midnight in Paris

 

Traileren:




Sammendrag

Paris om morgenen er vakker. Paris om ettermiddagen er sjarmerende. Paris om kvelden er fortryllende. Men - Paris etter midnatt er magisk!

I den romantiske komedien Midnight in Paris tar Woody Allen oss med på en nostalgisk reise til både nåtidens og 1920-tallets Paris.

Manusforfatteren Gil (Owen Wilson) fra Hollywood og hans forlovede, Inez (Rachel McAdams), har blitt med Inez’ foreldre til Paris. Forventningene til Paris-reisen er høyst forskjellige, fra shopping og sightseeing (Inez), via fest og forretning (Inez’ foreldre), til lengselen etter byens glemte minner (Gil). Relasjonen mellom Gil og de tre andre er preget av uforløste spenninger og latente konflikter, enten det gjelder kjærlighet, kunst eller politikk.

Gil arbeider med en roman om nostalgi. Dette er et krevende prosjekt både i forhold til form og innhold. Selv har han et nostalgisk forhold til mellomkrigstidens Paris, med dens mange kjente tenkere, forfattere og kunstnere. Betegnende nok blir Gil ved midnattstider, kveld etter kveld, invitert med i en tidsreise tilbake til 1920-tallets Paris. Her får nåtidsforfatteren Gil overraskende og lekne møtepunkt med legendariske skikkelser som forfatterne F. Scott Fitzgerald og Ernest Hemingway, samt malerne Pablo Picasso og Salvador Dali. Sentralt står også Gils møte med den vakre Adriana, som selv lengter til 1890-tallets Paris. Mye av handlingen skjer i forfatteren Gertrude Steins intellektuelle salong.

Resultatet er blitt en vakker, melankolsk og humoristisk film. Her utforsker Allen med stilsikker og leken hånd nostalgiens fristelser.


Bakgrunn

Amerikanske Woody Allen er en av vår tids mest kjente og produktive filmskapere. De siste årene har han laget flere filmer fra europeiske storbyer som London (Match Point), Barcelona (Vicky Cristina Barcelona) og nå sist Paris. Åpningssekvensen i disse filmene er som regel vakre postkorttablåer fra den aktuelle storbyen.

Midnight in Paris var åpningsfilmen på årets filmfestival i Cannes og er blitt omtalt som en av Allens beste filmer på lang tid. Filmen har en rekke kjente skuespillere, deriblant også den franske presidentfruen og modellen Carla Bruni i en birolle!

En av Woody Allens styrker som filmskaper, ikke minst i hans tidligere fase, med storfilmer som Hannah og hennes søstre og Mord og andre misforståelser, er evnen til å sette sentrale eksistensielle tema på dagsordenen. Denne filmen berører flere slike temaer som er behandlet i tidligere filmer av Allen. Her kan det være naturlig å nevne kunst og kunstnerrollen (enten det gjelder romanforfatteren Gil eller filmskaperen Allen), virkelighet og fantasi (som i Kairos røde rose), samt nostalgi (som står for en «romantisering av en tidligere tidsepoke»).

Filmens skildring av 1920-tallets intellektuelle elite i Paris gir et fascinerende idéhistorisk innblikk. En rekke av de besøkende i Gertrude Steins salong var representanter for «den tapte generasjon» («the lost generation»), amerikanske intellektuelle som var i frivillig eksil i Paris. Mange av de kjente intellektuelle vi møter i filmen – og deres livsidealer – fikk en stor innflytelse på 1900-tallets utvikling innen kunst, litteratur og filosofi.


Spørsmål til samtale

1. Hva er din umiddelbare respons til denne filmen?

2. Hva synes du om filmens miljøskildring av Paris, både i nåtid og fortid?

3. Hvordan vurderer du filmen rent filmatisk, særlig når det gjelder stemning, tema og skuespillere?

4. I hvilken grad minner Midnight in Paris om andre Woody Allen-filmer?

5. Hvordan skildres Gil (Owen Wilson) som person og som forfatter – og hvorfor får vi sympati for denne rolleskikkelsen?

6. Hva preger Gils relasjoner til henholdsvis Inez (Rachel McAdams) i samtiden og Adriana (Marion Cotillard) i fortiden?

7. Nostalgi står sentralt i filmen både tematisk og filmatisk. Hvordan skildres lengselen etter en tapt gullalder – og i hvilken grad kjenner vi oss igjen i en slik lengsel?

8. I filmen omtales forfatterens og kunstnerens rolle som det å fjerne illusjoner og å avsløre livets tomhet. Er du enig? Hvorfor / hvorfor ikke?

9. Eksistensialisme betegner en oppfatning av at livet egentlig er meningsløst, men at den enkelte skaper en opplevelse av mening i eget liv gjennom sine personlige valg. Woody Allen er ofte blitt omtalt som en eksistensialist. I hvilken grad ser du spor av eksistensialisme i denne filmen?

10. På bakgrunn av filmens utforsking av nostalgi, hva synes du om følgende sitat?

«Nostalgia undermines the ability to make intelligent use of the past. Memory, in contrast, does not idealize the past to condemn the present, but draws hope from the past in order to enrich the present and guide the future.» (Christopher Lasch)

11. Forkynneren i Bibelen omtaler menneskelivet som «tomhet, ja, alt er tomhet». Etter en grundig utforsking av livet i all dets mangfold, konkluderer Forkynneren at forankringen av livets mening kun er å finne hos Gud selv som Skaper og Dommer. Hva er relasjonen mellom dette bibelske perspektivet og den grunnleggende livsfølelsen i denne Woody Allen-filmen?


Anbefalt bakgrunnstoff:

Intervju med Woody Allen i Dagbladet om Midnight in Paris

Wikipedia om Woody Allen



Av Lars Dahle
© Lars Dahle / Damaris Norge AS



Tittel:Midnight in Paris
Genre: Komedie / Romantikk
Med: Owen Wilson, Rachel McAdams, Marion Cotillard, Mimi Kennedy, Kurt Fuller, Michael Sheen, Alison Pill, Adrien Brody, Tom Hiddleston, Kathy Bates, Carla Bruni
Regi: Woody Allen
År: 2011
Land: Spania / USA / England
Manus: Woody Allen
Lengde: 1 t 34 min
Aldersgrense: Tillat for alle, anbefalt ungdom/voksne
Distributør: Scanbox
Produsent: Letty Aronson, Stephen Tenenbaum m.fl.
Produksjonsselskap: Gravier Productions, Mediapro
© Damaris Norge AS 

Ansvarlig redaktør: Margunn Serigstad Dahle (margunn s.dahle@damaris.no)


 
 

Nivå