Coldplay - Viva la Vida

 


 

Hvem har lyst til å være konge?


Coldplays siste album, Viva La Vida or Death and All His Friends, har blitt en internasjonal suksess. Tittelsporet Viva La Vida var den første engelske singelen som toppet de amerikanske hitlistene siden Spice Girls og deres Wannabe i 1997. Albumet er dessuten et av de mest solgte album noen sinne, noe som har resultert i at det har brutt alle tidligere salgsrekorder på iTunes. Dermed er det tydelig at dette albumet appellerer både til kritikere og musikkfans verden over. Dette til tross for at albumet i seg selv fokuserer på desillusjonering, skuffelse og fortvilelse. Albumet er veldig annerledes enn mye annen populær musikk for tiden, både tematisk og tekstmessig.

Viva La Vida or Death and All His Friends er helhetlig og gjennomtenkt. Det utforsker ulike sider og tankeprosesser ved et velkjent tema. Etter åpningssporet med den håpefulle tittelen Life in Technicolor, skifter Coldplay til en mer mystisk og uviss stemning, representert ved den uhyggelige historien fortalt i sangen Cemeteries of London, som forteller om de udefinerte "dem" som utforsker London etter nattens frembrudd, som "søker å se Gud på sin egen måte". Etter som historien utfolder seg fortsetter "de" å søke, frem til de finner det de leter etter, men som de tydeligvis ikke var forberedt på:

"God is in the houses and God is in my head and all the cemeteries in London. I see God come in my garden, but I don't know what he said, for my heart it wasn't open."

Resultatet av dette møtet med Gud gjennomsyrer resten av albumet, ettersom sangene reflekterer over livets korthet og skjørhet, og følelsen av at "det må finnes noe mer" (42). Denne bevisstheten om at livet er kort og midlertidig uttrykkes best i singelen som har tronet på toppen av så mange hitlister den siste tiden, Viva La Vida. Sangen forteller historien om "kongen som mistet sin trone" (Guy Berryman, bassist). Den handler om makten denne kongen en gang hadde, og hvordan den plutselig forsvant. Dermed vektlegger sangen feilbarligheten som ligger i denne kongens makt- og sikkerhetssystemer:

"One minute I held the key
Next the walls were closed on me
And I discover that my castles stand
Upon pillars of salt, and pillars of sand."

Dette har klare likhetstrekk med den bibelske fortellingen om Kong Nebukadnesars og hans drøm om en statue som ble ødelagt. Daniel som senere tolker betydningen av denne drømmen, vektlegger Guds suverenitet over alle herskere og ledere i denne verden; Han lar år og tider skifte, avsetter konger og innsetter konger (Dan 2, 21).

Det synes som Chris Martin i disse sangene formidler en følelse av eksistensiell angst, en oppdagelse av ens egen ubetydelighet i det store bildet av tid og rom. Dette leder vanligvis til oppfatninger i retning av nihilisme og verdiløshet, noe som skinner gjennom i andre sanger på albumet. Ett eksempel er når Martin synger: "I'm just waiting til the shine wears off" (Lost). Oppdagelsen av at tilværelsen er midlertidig, og at det finnes en større virkelig etter døden, fører ofte til usikkerhet og missnøye med den sikkerhet og stabilitet en opplever å ha i livet. Tidligere kilder til håp og tillit fungerer ikke lenger. Forfatteren av Forkynneren deler den sammen opplevelsen i det han skriver:

Alt er tomhet. Ja, alt er bare tomhet.
Hva har menneskene igjen for sitt strev, av alt de sliter med under solen?
Slekter går, og slekter kommer, men jorden står alltid ved lag.
(Fork 1, 2-4)

Evigheten har han [Gud] lagt i menneskenes hjerter (Fork 3,11). Dette er grunnen til at forfatteren av Forkynneren føler en slik meningsløshet, noe som antyder at, sammenlignet med evigheten, er alt annet midlertidig og derfor nytteløst. I refrenget på Viva La Vida får kongen en tanke om at han, til tross for at han har gitt av sin tid og sine krefter for å bygge et sterkt og mektig kongedømmet, egentlig kaster bort tiden sin, fordi ingenting av det han har oppnådd sikrer han en plass i himmelen: "I know Saint Peter won't call my name". Sangeren sier faktisk at det handler om å komme fram til Perleporten. Til Q Magazine sier han: "It's about…[finding] you're not on the list… It's always fascinated me, that idea of finishing your life and then being analyzed on it.

Heldigvis er ikke angeren når en oppdager at livet kastes bort en uunngåelighet. Jesus viste oss at det finnes en måte å "samle skatter i himmelen" (Matt 6, 19-24). Dette handler ikke å jobbe enda hardere for saker som er gode og verdige, men om å gjøre Jesus til denne skatten. Når alt annet forgår, når alle land og kongedømmer har falt, når all trygghet og sikkerhet er borte, vil Gud bestå og fortsette å eksistere: tidløs, evig, uforanderlig og trygg.

I det Coldplay-albumet avsluttes, illustrerer det siste sporet konklusjonen de har nådd frem til etter oppdagelsen av at livet er kortvarig og skjørt, og at døden er uunngåelig:

I don't want to battle from beginning to end
I don't want a cycle of recycled revenge
I don't want to follow death and all of his friends.

Det synes som det mestselgende albumet dette året, det som mange omtaler som et banebrytende stykke musikk, er et album som dykker ned i lengselen som ligger i ethvert menneskehjerte, etter evighet, fred - og til syvende og sist - etter Gud.

Av George Critchley
© Av George Critchley/Damaris Norge


Oversatt av Ingvild T. Kro, Damaris Norge

Relevante tekster




Platetittel: Viva La Vida or Death And All His Friends
Artist: Coldplay
Utgivelsesdato: 2008
Plateselskap: Parlophone/EMI
© Damaris Norge AS 

Ansvarlig redaktør: Margunn Serigstad Dahle (margunn s.dahle@damaris.no)


 
 

Nivå