The Karate Kid

 

- en artikkel av Holly Price om nyinnspillingen av filmklassikeren "the Karate Kid" fra 1984


Ingen svakhet, ingen smerte, ingen nåde


Hvordan reagerer vi på frykt, og hvordan oppnår vi respekt? Dre Parker (Jaden Smith), en tolv år gammel gutt står overfor disse spørsmålene i den tøffeste av alle omgivelser: på lekeplassen. Sammen med familien har han flyttet fra Detroit til China. Den første eleven han blir venner med, Meiying (Wenwen Han), gjør ham til en fiende av skolens bølle (Zhenwei Wang) og hans gjeng som gjennomfører hans regler. Dres magre karateferdigheter er ingen match for Chengs (Wang) mesterlige kung fu – inntil han får trenerhjelp fra Mr. Han (Jackie Chan). Den nye treneren er en kung fu-mester som nå arbeider med vedlikehold.

Karate Kid er en nyinnspilling av kampsportfilmen fra 1984 med samme navn, denne gang med Will Smiths sønn Jaden og Jackie Chan. Mens 2010-versjonen Kid følger forgjengerens handling helt nøyaktig, har tittelen på denne filmen provosert enkelte som ser den som et knep for å tjene penger på nostalgiske fans uten å levere karate – eller dybden i historien – som de trodde de ville få. Likevel har regissør Harald Zwart overrasket de fleste anmeldere positivt ved å endre dynamikken nok til at filmen klarer å stå alene. Det gjør han blant annet gjennom å la handlingen foregå i Kina, og å bytte tenåringen og den gamle mannen ut med en tween og en middelaldrende mann. Smith viser en naturlig utstråling, og Chan avslører et følelsesmessig spekter som mathcer hans evne til å bevege seg. Men til tross for alle sine fantastiske panoramabilder, fartsfylte actionscener og tegneseriereferanser, vil den banale romantikkbiten og uthalingen mest sannsynlig sette tålmodigheten hos Smiths jevnaldrende på en prøve.

Cheng og hans venner trener med Master Li (Rongguang Yu), som har som motto ”ingen svakhet, ingen smerte, ingen nåde.” Han underviser gjennom skremsler ved å slå hardt ned på alle tegn til svakhet, smerte eller nåde. Elevene hans tar med seg denne filosofien fra treningsmatta og inn i klasserommet, der de hjerteløst mobber sine klassekamerater. Cheng er favoritten til å vinne den kommende kung fu-turneringen, og er derfor av den oppfatning at han bør dominere i alle aspekter av livet sitt. Når Meiying viser at hun liker den nye gutten, går Cheng umiddelbart inn for å pulverisere rivalen sin. Som forventet gjør ikke hans forsøk på å kontrollere Meiying underverker for å vinne følelsene hennes. Mr. Han avslører den gjennomgripende kraften i filosofien: ”Kung fu bor i alt vi gjør… Den lever i hvordan vi behandler mennesker. Alt er kung fu.” Den varianten av kung fu Master Li lærer bort, dreier seg om å tilrive seg respekt gjennom frykt, en ideologi som er utbredt i gjengkulturer verden over.

Når Mr. Han kommer inn i Dres situasjon, griper gutten etter muligheten for å få hevn. Men mesteren er opptatt av å vise eleven en annen vei. ”Jeg vil lære deg ekte kung fu”, erklærer Mr. Han, etter å ha observert Master Lis fremgangsmåte. Han forklarer at virkelig styrke ligger i å beherske seg selv, ikke i å forsøke å kontrollere andre. Derfor begynner ikke timene med kampsportbevegelser, men med selvkontroll. Først bruker Mr. Han dager på å ta tak i Dres late vane med å slippe jakken på gulvet. Han driller Dre i å ta jakken på, ta den av, slippe den og henge den opp. Denne prosessen lærer også Dre lydighet og respekt for Mr. Han, sin mor og Meiyings foreldre. Selv når han begynner å introdusere kung fu-kamper for gutten, gjør han det veldig klart at poenget er å beskytte, ikke å skade. Mr. Han viser dette i sin egen kampscene, der han unnviker angrep og blokkerer så effektivt at hans motstandere blir satt ut av sine egne feilberegninger. Sann respekt, som Meiying kan bevitne, kan ikke oppnås før den blir gitt.

”Jeg føler at vi er på et eventyr for å starte et nytt liv i et nytt land”, sier Dres mor entusiastisk. Men for Dre er hans nye hjem mer som et mareritt enn et eventyr. Lenge håper han ikke på seier, men lengter bare etter å rømme. En del av dette barnets reise er å akseptere enkelheten ved oppdraget sitt. ”I bunn og grunn forsøker jeg bare å overleve”, forklarer Smith. Det er vanskelig å glemme den første dagen på en ny skole, i en ny jobb eller i et nytt nabolag. Det kan være skremmende, og trangen til å snu og flykte føles ofte sterkere enn lengselen etter å bli og ”kjempe”. Den menneskelige terskelen for å feile blir stadig lavere, og det er naturlig nok lettere å unngå skuffelser enn å jobbe seg gjennom. Likevel, slik som i Dres tilfelle, kan vår ”nøysomhetsalder” ta fra oss det valget. ”Den eneste måten å stoppe dem på, er å møte dem”, komkluderer Mr. Han, og melder gutten på kung fu-turneringen. Dre innser etter hvert at det faktisk er den beste måten å ikke bare bli kvitt gjengen på, men også frykten som gjengen bruker mot ham. Utholdenhet kan være en seier i seg selv: ”Vinn eller tap, jeg vil ikke være redd mer”.  

Vel vitende om at han ikke kan oppnå dette alene, tar Dre ivrig i mot all hjelp han kan få. Mr. Han forvandler ham gjennom hard trening, både fysisk og teoretisk. Gutten stuper med hodet først inn i dragebrønnen når han blir fortalt at den inneholder pulver som kan gjøre ham uslåelig. Men Dre er ikke den eneste som sliter. Meiying har ingen venner, heller ikke Mr. Han, helt til Dre kommer. Mr. Han bærer en særlig tung bør, en dyp sorg. Når Dre kommer over sin mester i et desperat øyeblikk, blir plutselig eleven lærer: han løfter bokstavelig talt Mr. Han opp fra sin nedslåtte og deprimerte posisjon ved å bruke treningspinner med håndløkker på hver side. ”Alltid sterk”, har Mr. Han konstant repetert til sin student, men utsagnet har ikke gjort noe for å bedre hans egen smerte. Det er bare fra den utsatte posisjonen der han mottar hjelp at han får styrken han behøver.

Karate Kid viser at en student bare er så god som sin mester. Mens Jesus var på jorden, leverte han noe av den mest fantastiske undervisningen verden noen sinne har mottatt. Men han erfarte også menneskelivets smerte og frustrasjoner. Han demonstrerte sann menneskelighet, ved å ikke bare gi andre nåde, men ved å be om det selv.

Da Jesus levde som menneske, ba han i nød, med høye rop og tårer, til ham som kunne frelse ham fra døden, og han ble bønnhørt fordi han var gudfryktig. Enda han var Sønn, lærte han lydighet ved å lide. Da han hadde nådd fullendelsen, ble han opphav til evig frelse for alle dem som adlyder ham
(Hebr 5, 7-9).
 

 
Det er Dres indre styrke – lært gjennom lidelse og herdet gjennom nåde – som til slutt fører til respekt fra Cheng og hans gjeng.

Av Holly Price
© Holly Price/Damaris Norge



Oversatt av Anne Solfrid Brennhovd, Damaris Norge


Tittel:the Karate Kid
Genre: Action
Med: Jackie Chan, Jaden Smith, Taraji P. Henson
Regi: Harald Zwart
År: 2010
Land: USA
Lengde: 2 t 21 min
Aldersgrense: 11 år, egnethet barn/ungdom
Produksjonsselskap: Columbia Pictures/Sony Pictures
Premieredato Norge: 13.08.2010